söndag 7 februari 2010

Jysk, vad är det för en ordning?



För tre veckor sedan, den 16 januari åkte jag och Söta halvan till Jysk för att köpa oss en bäddmadrass till våra sängar. Vi var ute efter en 180 cm bred historia samt ben till resårmadrasserna vi har.

Det var rea och ett jävla huller om buller bland bäddmadrasser och prislappar. Till slut lyckades vi med hjälp av en tjej som jobbar där hitta rätt pris till den madrass vi ville ha. 1400 kr skulle den kosta. Den var nu tyvärr slutsåld så hon skulle beställa hem en till oss. Jag frågade för säkerhets skull att det priset gällde även om rean hann sluta innan vi fick hem den. Jajamensan 1400 kr kostar den.

Hon fick halvans mobilnummer så att vi kunde meddelas när madrassen fanns att hämtas.

Bra så.

Sen absolut tystnad från deras håll.

Igår åkte vi dit för att höra varför det dröjer så. Hon sa att det skulle ta en till två veckor och nu har det ju gått tre. Men se, madrassen fanns och vi hade blivit informerade via sms.... Eller inte va?

Nåväl, när vi hade plockat på oss det vi skulle ha och det var dags att betala visade det sig att madrassen kostade 1700 spänn. Det protesterade vi givetvis emot och talade om för killen som för dagen var vår expedit vad hans jobbarkompis uppgett för pris. Nej se så kunde det inte vara. Då hade vi nog frågat om en smalare modell. Ja eller hur. Vi vill ha en 180 cm och frågar efter priset på en som kanske är 140 eller 160 cm istället. Låter ju troligt, framför allt som den madrass han plockade fram till oss var inte mindre än 180 cm.

Då gick Gunstig Junker och ringde butikschefen och hörde med honom och han var inte ens säker på att just den madrassen varit med under rean. Hör och häpna, tre veckor sedan och ingen kunde säga vilka priser som gällde då, för såååå länge sedan.

Butiksknodden sa att det var mycket pengar för dem, trehundra spänn är mycket pengar. Jag undrade om han trodde att det var mindre för oss? Affären avslutades inte, vi lämnade butiken och han önskade oss välkomna tillbaka.

Nääähäää, sa jag rätt ilsket och var förbannad resten av dagen. I skrivande stund är jag fortfarande tjurig och har naturligtvis för avsikt att ringa upp butiskchefen imorgon och läsa konsumentlagen för honom. Det pris som överenskommits mellan säljare och kund är det som gäller, oavsett vad det står på prislappar eller i reklamutskick. Jag undrar om han är medveten om den saken?

Och jag undrar om de är medvetna om att de förlorade betydligt mer pengar än de där 300 kr de snålade om. Hade vi fått madrassen för överenskommet pris så hade vi dessutom köpt ben och skruvar för 350 kr, en summa på 1750 kr med andra ord som de gick miste om. För att inte tala om två kunder som icke återkommer om inte den här saken ordnar sig.

Nåväl, det är de nog rätt glada för, för vem vill ha en tvärarg Markatta i sin butik igen?



Markattan, för dagen med ond rygg och ilsk som ett bi.

11 kommentarer:

XXX sa...

Fyra kunder korta är dom nu, för även Den hemska tvillingen och Närbo har för avsikt att bojkotta Jysk tills de ordnat till det här. Jag tror han är rysk i bollen, eller kanske jysk i bollen, den där snubben på affären. Jiiiises säger jag bara.

Anonym sa...

I Ullared ligger Kysk Bäddlager vägg i vägg med Ridboden :o

Anonym sa...

Ibland undrar man om de inte har lite otur när de tänker...

Linda sa...

Nej nån tvärarg Markatta vill nog ingen ha =)
Tack för kommentaren. Näärå det är inget fel att svara i sin egen blogg på kommentare, bara en tanke som dök upp i skallen på en antagligen övertrött Linda.
Sen är det ju faktiskt så att Markattan nästan alltid svara på mina frågor i min blogg.
*känner sig lite speciell*
Kramar om

Markattan sa...

Jysk i bollen blev dagens ord. Det kommer kanhända till användning vid morgondagens telefonsamtal.

Kysk bäddlager ja, i fortsättningen blir det nog ridboden istället.

Otur vid tänkande är nog rätt nära sanningen. Tur kan man ju knappast påstå att de har.

Tvärarga Markattan ska man passa sig för, åtminstone om man är den som retat upp mig. Jo jag brukar kommentera hos dig, du är ju skvatt galen ibland men rolig och då förtjänar man en kommentar eller två. Speciell är du utan tvekan. Men du, datorn, vad har hänt? Vill den inte leva längre?

Markattan

Fiffi sa...

Håller med dig till punkt och pricka om Jysk. Jag har varit uppretad i över ett år nu.

http://ufo-fiffi.blogspot.com/2008/12/i-jysks-sjuka-hjrna.html

Markattan sa...

Fiffi, Ja du ser, ännu ett argument för att skita i den där butikskedjan. Vi borde starta en demonstration i ärendet...

Markattan, på barrikaderna för det mesta

Osloskånskan sa...

Jysk kan ta sej i brasan. Pundhuven.

Ännelaij sa...

Suck!
Detta känns igen.
MEN..synd om Jysk ifall de inte förstått det.
För de..iaf den butiken..missar en del kunder.

Förstår att du är arg.
Förstår att du inte komemr handla mer där.
Förstår om du betalar mer för en madrass i en annan affär efter detta.

Klankis sa...

Man handlar inte på Jysk, så är det bara. Det finns nämligen ingen anledning att handla där.

M. sa...

Och missnöjda kunders omdömen sprids mycket bättre än nöjda kunders. Därför vill man INTE ha missnöjda kunder. Också grundläggande kunskap om man har en affär.

Så när du tryckt ner konsumentköplagen i truten på chefen kan du ju dunka till med lite marknadsföringslära som avslutning.