onsdag 17 februari 2010

Öppenhet

Jag lägger mig inte i diskussionen om att Sverigedemokraterna har lovat 100% anonymitet till den reklamfirma som förväntas producera deras valkampanjsmaterial.

Jag lägger mig inte i snacket om varför det blev så viktigt att tala om vem som producerar alls.

Jag noterar dock glatt följande:

" I Resumés artikel uppger Erik Almqvist att 13 av 15 reklambyråer som fått Sverigedemokraternas anbudsförfrågan har tackat nej."

Sen kan man ju tycka att det vore bra om man inte gjorde reklam som man inte kan stå för, som man inte tror på, som man egentligen inte är särskilt stolt över. Och det gäller givetvis all möjlig reklam. Om alla som jobbar med reklam tänkte så skulle vi förmodligen slippa all tjatig reklam.

Men hur som helst, jag är redo att stå ut med nästan vilken skitreklam som helst om jag slipper se Sverigedemokraternas plakat, utskick och filmer. Så tack 13 av 15 reklambyråer.

Markattan

9 kommentarer:

nilla sa...

En del av deras reklam faller under hets mot folkgrupp, anser jag. Små annonser med bild på Sveriges karta fylld med minareter och lååånga skuggor t ex.
Nästa gång jag ser en sån, el dyl, anmäler jag.

Osloskånskan sa...

......!!!

frunatmaken sa...

Ett tack från mig med!

Den hemska tvillingen sa...

Håller med.

M. sa...

Om jag hade en reklamfirma och fick en sån förfrågan skulle jag tacka ja.

Sen skulle jag göra en riktigt, riktigt usel reklamkampanj. Usel på det sättet att jag skulle se till att den inte tilltalade väljarna. Jag skulle också försöka hysta in SD:s verkliga tryne i kampanjen på ett listigt sätt så att SD inte själva märkte det.

Åh, vad skoj jag skulle ha :D

Den skulle kosta SD mycket pengar, dessutom.

Singelmamman sa...

Och om jag ser det som Nilla skriver änmäler jag också! Sen noterar jag att du verkar piggare idag, så fortsatt krya på dig!

Anonym sa...

Bra skrivet va. Är också tacksam mot de 13. Snacka om kurage eftersom reklambranchen enbart handlar om pengar.

/\/\

strandskatan sa...

Tretton tack får det bli !

Cina sa...

Japps. Reklamvärlden handlar om pengar. Så är det. Så att 13 byråer tackat nej beror ju på just pengar. De inser att just de skulle få lite ont om andra uppdrag efter valet kan man tänka. Alltså mindre intäkter. Money talks!
Men det är bra att det är svårt för SD! Det kan de ha!