onsdag 10 februari 2010

Tavling



Den förträffliga och kreativa Dreamsalive tipsar på sin blogg om en TAVLING som en vansinnigt duktig Lillsnörpa har.

När jag, som inte är ett dugg duktig med färg och form, kollar runt i hennes "galleri" blir jag grön av avund. Fy farao vad jag önskar att jag kunde åstadkomma en ynka liten gnutta av det som den här konstnären gör.

Tävlingen går ut på att önska sig en tavla med ett motiv, ett motiv som man hittar på själv och beskriver i ett inlägg. Det önskemål som inspirerar Lillsnörpa bäst blir målat och man får en tavla. Hör och häpna!

Och nu går jag omkring och ruvar lite på vad för motiv jag skulle önska mig. Men det är ju det där med fantasin. Att be om ett porträtt på sig själv skulle ju vara kul, å andra sidan innebär ju det att man ska luska fram ett bra fotografi på mig. Det finns ju inte ett enda som skulle göra mig rättvisa.... Hehe. Det är sant, jag tycker aldrig att jag blir bra på kort, jag är sne i munnen, flinar fånigt och knäppt, stel och stirrig. Man kan ju helt klart säga att jag och kameror inte är värst överens. Och det är nog tur för mig att jag inte går omkring med en spegel framför fejjan för jämnan...

Så till motivet då, vad skulle det kunna vara, som jag skulle uppskatta att ha i mitt hem?

Jo en tavla som försöker fånga mitt motto, Man ska vara snäll, och det är ju precis vad Lillsnörpa är när hon har den här tävlingen. Så lämpligt!

Tänk dig Markattan, i sin djungel, med alla härliga gröna nyanser.

Hjärtan är väl en bra symbol för snällhet? Kanske singlar det små små hjärtan ifrån Markattan?

Och nu slår det mig att jag allt som oftast avslutar mina kommentarer med "Varm hand", till bloggare som av någon anledning har det tufft, har drabbats av något svårt eller bara behöver lite uppmuntran.

Så kanske en aldig så liten Markattan som singlar snällhetshjärtan omkring sig i djungeln.

Ja, det är nog vad jag skulle vilja ha.

Men hörni, gå nu bums in till Lillsnörpan och kolla in tävlingen och önska dig en tavla.

Markattan, som alltså inte är en babian....

3 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Vilken kul idé av Lillsnörpa!
Jag ska gå in och kolla.

Lillsnörpa sa...

Wow! Härligt! Nu är du, minst sagt, med och tävlar! /Lillsnörpa

Anonym sa...

Man ska vara snäll, det är ett bra motto.